Co vedlo k časosběrnému fotografování v letech pozdní totality a rozpadajícího se Československého státu? Odpověď snažila se dát "vracenka", nazvaná TICHÁ DOHODA
(kompletní vracenky jsou ke shlédnutí na mateřských stránkách www.cygnus.estranky.cz)
*********************************************************************
TICHÁ DOHODA
Říjen 1986. .......................................
Už dlouho není zvykem otevírat krámy s čerstvým pečivem lidem jdoucím do práce, už není neorganizovaného pouličního života, pravidelných trhů, smělých plánů do budoucnosti jak dobýt nové trhy a prodávat dobré boty. Holič nepozve do své frizérny, obchodník neláká reklamou, řidič se nepochlubí novým motocyklem, nad hlavou nelétají letadla za obchodem do celého světa.
A tak vlastně byl zahájen program konfrontace – porovnávání původních snímků předválečných a válečných se socialistickou realitou. ......... (text pokračoval).
------------------------------------------------------
Konfrontace sestává se převážně z fotografií dvou, výjimečně i tří. Horní snímek zobrazuje svět Města před léty, spodní o mnoho let později. Na každém jednom z uváděné dvojice měl by se nacházet objekt identifikující, že se jedná o stejné místo (roh budovy, ulice, nápis, pozadí .....). Ne vždy bylo možno takovému zámyslu vyhovět, Zlín se velmi bouřlivě rozvíjel a až totalitní zakrnění mu paradoxně pomohlo zakonzervovat staré, zanedbávané architektonické hodnoty.
Původní fotografové exponovali z velké části sice dlouhými skly, ale na desky - nebylo možno základním objektivem Flexarety, popř. Werry pojmout rozsah většinou širokoúhleji kreslícího starého měcháče. Nevyřezával jsem, abych ponechal historii, co její jest.