Malý nasměrovník úvodem:
Motorové závodění se plně rozvinulo až od roku 1933, rok po smrti Tomáše Bati. Zlín již získával svou moderní tvář se širokými ulicemi lemovanými chodníky, se zázemím pro návštěvníky a také výroba pneumatik dokázala jednotlivých vítězství marketingově využít. Jméno Tomáš Baťa ovšem z motoristických závodů nezmizelo, syn Tomík se rovněž účastnil a co více – vyhrával.
Abychom odlišili texty původní, pod snímky uveřejněné, budou psány modře. Původní texty doprovodné budou jako vždy světle žluté a mé poznámky světle růžové.
Cygnus
--------------------------------
1933
PĚTIDENNÍ AUTOMOBILOVÁ SOUTĚŽ SPOLEHLIVOSTI ČESKOSLOVENSKEM NA 2.446 km
RYCHLOSTNÍ OKRUH ZLÍNEM
První závod, o kterém se psalo v Pestrém týdnu z 5. VIII. 1933 (a vyvinula se z něj populární Zlínská osma) startoval ještě z prostoru východně od Tržnice, z plochy po zrušeném panském dvorci. Náměstí Práce sice existuje, ale ještě beze vstupů do závodů a potřebně rozsáhlé vyasfaltované plochy mezi novou bránou, obchodním domem a Velkým kinem. Hlavní brána funguje stále mezi
Společný start motocyklů, jehož celkovým vítězem byl Brandt na Jawě, na níž také dosáhl nejrychlejšího času dne, uraziv 10 kol ze 46:42.6 min.
Druhý československý závod motorových vozidel, rozšířený tentokrát i na motocykly, měl tuto neděli šťastnou premiéru, přes to, že déšť podstatně ztížil podmínky závodu.
Trať
Nejlepší terén měli motocyklisté, ostatní jeli již na blátě a většinou v dešti. Projevilo se to i na výsledcích tím, že nejrychlejší jezdec dne se našel v kategorii motocyklů, byl jím Brand na půllitrové Jawě, s níž dosáhl průměru přes
Nejrychlejší automobilista Zdeněk Pohl na Bugatti dosáhl průměru asi
Diváci projevili vytrvalý zájem i v dešti a byli spokojeni divadlem, které jim poskytnuly hromadné starty, umožněné dostatečně širokou cílovou rovinkou. Měli také příležitost srovnávat jezdecké schopnosti, které se zřetelně ukazovaly zejména v zatáčkách.
Vcelku lze říci, že první ročník položil základy k úspěšnému rozvoji tohoto závodu a zároveň kladně zodpověděl na otázku vhodnosti závodů na městských okruzích, jak to již před tím zodpověděly zkušenosti z podobných závodů zahraničních.
Závod byl prvním velkým rychlostním podnikem zlínské odbočky Č.A.M.S. a hned napoprvé se jí podařil dobře.
---------------
1934
Fotografováno z dnešního rozcestí Štefánikova X nám. T.G. Masaryka - u dnešního kongresového torsa. V pozadí vidíme bývalou Komenského školu, komín patří Čistínově výrobně marmelád v místě dnešní Fotografie a jednomu pánovi roste z hlavy věž kostela.
1936
III. ZLÍNSKÁ OSMA AUTOMOBILŮ A MOTOCYKLŮ
(Pestrý týden 11. července 1936, strana 5)
Zlínská skupina ligy čs. motoristů provedla letos soutěž motocyklů a automobilů na silničních okruzích v okolí Zlína ve velkém rozsahu. Na startu se sešlo 21 automobilistů, rozdělených podle obsahu válců do tří tříd a 58 motocyklistů ve čtyřech třídách.
Trať, dlouhá
Pravidelnost se zjišťovala na kontrolních hodinách, na nichž si jezdci sami ověřovali čas svých průjezdů. Tyto předpoklady byly základem bodové klasifikace. Ačkoliv nešlo o čistě rychlostní závod, přece podmínky soutěže nutily jezdce jeti závodním tempem, chtěl-li si zajistit časovou reservu pro případ výměny pneumatiky a pod.
Podnik, umožněný Baťovými závody, které pro jezdce na pneu Baťa vypsaly na 30.000 Kč peněžních cen, konal se v krásném počasí, soustředil množství diváků zejména v terénu a na těžkých úsecích trati. Přes řadu pádů byl průběh hladký a ukázal možnost provésti tuto soutěž, která je letos na Moravě vlastně největším podnikem, ještě v širším měřítku, snad i mezinárodně.
V kategorii automobilů došlo k řadě bojů a překvapení. Tak třídu do 1000 ccm vyhrál Formánek na Aero 30 před Vlašímem na Zetce a Steinberkem, Aero. Ve třídě do 1500 ccm zvítězil Stehlík na Praga Lady před Fischerem, MG a ve třídě přes 1500 ccm vyhrál Gerbec na osmiválcovém Fordu před Theimerem, který tu startoval s litrovým vozem Aero a umístil se druhý před Mikšou, Steyer.
Vlaším čeká na startu se svojí Zetkou.
V kategorii motocyklů byl ve třídě do 175 ccm první Butula a druhý John, oba na ČZ, ve třídě do 250 ccm obsadili první místa Liška před Rosákem, oba na Ogarech, třídu do 350 ccm vyhrál Škamrala na Jawě, před Seidlem na Pantheru a Strachotou, Jawa.
Hromadný start motocyklů na náměstí Práce.
Ve třídě přes 350 ccm zvítězil Proskowetz, dosáhnuvší zároveň největší rychlosti při rychlostní zkoušce (
Rosák na Ogaru, přebral zatáčku, vletěl na chodník, přes to však dokončil závod ještě jako druhý ve své třídě.
-YK-
Oslavy Svátku práce odehrají se pouze interně v továrně, téměř ilegálně, bez manifestací, na motoristický sport není ani pomyšlení. Ale nacvičují se jiná umění.
Zobrazeny státní mobilisační reservy zlínské, složené ze soukromých a podnikových vozidel, při zkušebním nástupu pod Velkým kinem.
Myšlenka st. mobilisačních reserv mimochodem přežila až do roku 1990 - mnozí majitelé motorových vozidel (převážně Žigulíků) byli nuceni na rozkaz je dáti k disposici vojenské správě.
V. ZLÍNSKÁ OSMA AUTOMOBILŮ A MOTOCYKLŮ
1947
1955
XXX. MEZINÁRODNÍ ŠESTIDENNÍ MOTOCYKLOVÁ SOUTĚŽ
1959
XXXIV. MEZINÁRODNÍ ŠESTIDENNÍ MOTOCYKLOVÁ SOUTĚŽ
1983-84
XIII. A XIV. BARUM RALLYE