Jdi na obsah Jdi na menu
 


Jan Antonín Baťa - z úvah a projevů

4. 1. 1935

„Jan Antonín Baťa – úvahy a přednášky“

(1935)

 

 Každý pracující člověk v Československu má právo na auto. Průmysl i obchod jsou technicky tak daleko, že by dovedly tento požadavek uskutečnit. Co schází – je jen a jen vůle. Vůle nahoře – mnoho pracovat a mnoho sloužit – a vůle dole chtít své právo.

 

 
První spací autobus v Evropě počne jezdit mezi Zlínem a Prahou 

Obrazek

       Novinkou, které dosud neznají silnice žádného z evropských států, je lůžkový autobus, jehož obrázek přinášíme. Tento pohodlný spací vůz, jehož vnitřní zařízení se právě dokončuje v našich strojírnách, patří Baťovým závodům a je první svého druhu v Evropě.

Autobus je určen pro pravidelnou noční dopravu mezi Zlínem a Prahou. Na tříosové chassis obrovského, desetitunového vozu Mercedes Benz s dieselovým motorem je namontována elegantní carosserie 11,50 m dlouhá, 2,10 m široká a 3,20 m vysoká. Středem, po celé délce vozu je chodba, po jejíž každé straně je ve čtyřech částech umístěno 22 lůžek. Vpředu vozu, za motorem je kabina pro dva řidiče a průvodčího, vzadu pak umývárna a malé oddělení pro lůžkové prádlo a přikrývky. Hlavní vchod do vozu je z kabiny pro řidiče, nouzové dveře pak vzadu, na konci chodby.

Autobus je poháněn šestiválcovým dieselovým motorem na naftu o síle 100 ks. Karoserie podle návrhů technických oddělení Baťových závodů byla vyrobena v karosárně automobilky Wikov v Prostějově.

Zlínský lůžkový autobus počne jezdit snad již příští týden na trati Zlín-Holešov-Kroměříž-Brno-Třebíč-Jihlava-Praha, kterou při průměrné rychlosti 35 km za hodinu hodlá uraziti za 10. hod.

"Zlín" dne 12. února 1932

 

 

(Zaujme-li nestranného čtenáře zvláštní průměrná rychlost, pak si musí uvědomit, že cestování na počátku třicátých let, a to i na dlouhé vzdálenosti, odehrávalo se často na silnicích ne nepodobných polním a lesním cestám. Při průjezdech vesnicemi musel dlouhý (dnešní délka standardního autobusu je 12,5 metru) vůz např. několikráte najíždět do zatáček, aby je vůbec vybral, někde zase narážel do nízkých střech hospodářských budov. Pozn. C.)

 

 

 

 

 

A jako perličku pro veteránisty objemnějších vozidel zařazuji fotografii z výstavby vozu, i s originálním úvodním a závěrečným textem:

 

 

 

 

BAŤA BUDUJE SPOJENÍ PRAHA-ZLÍN MOHUTNÝMI LŮŽKOVÝMI AUTOBUSY
Baťa buduje spojení praha-zlín mohutnými lůžkovými autobusy
Kostra karoserie mohutného Baťova lůžkového autobusu, která se staví v prostějovské automobilce WIKOV. Autobus má nahradit lůžkový vůz na trati Praha - Zlín a bude mít 16 lůžek. Rozměry autobusu (16 m dlouhý, 3 1/2 m vysoký) vyniknou nejlépe při srovnání s kostrou karoserie normální 4sedadlové limousiny.

 

 

-------

 

J.A. Baťa a T.G. Masaryk 1928

 

Každý rok dlouhého života presidenta T.G. Masaryka znamená nové vítězství myšlení, práce a pravdy.

T.G. Masaryk je naším učitelem v myšlení, příkladem v práci a vůdcem, který ukázal, jak organisovati moc, aby sloužila pravdě.

 

Jeho bohatý a slavný život ukazuje, jak pracovati světově a přitom zůstati svým.

 

Každý z nás sobě, každý svému národu, svému státu, Evropě i celému světu si přejme, aby Bůh poskytl tomuto muži zdraví a sílu k jeho práci do dalších let.

Výběr 1935, str. 327

Obrazek

Jan Antonín Baťa s T.G.M. na Pražském autosalonu (1934, výstaviště).

...

 

 

Z přednášky v Industriellen Club

 

 

Výrobní náklady nejsou nic pevného. Kdo o nich rozhoduje? Světový trh. Jestliže chci dělat světový obchod, nemám na vybranou. Musím se dostat k takovým výrobním nákladům, jaké se podařilo dosáhnouti tomu konkurentu, který světový obchod už má, nebo jej pro sebe buduje.

Obrazek

 

 

 

V přednášce v Klubu průmyslníků v Praze

 
Československo potřebuje půl milionu aut do deseti let

 

   O tom, jestli v příštích deseti letech znovu získáme svůj export a rozpětí domácího trhu z roku 1929 rozhodne, jestli do deseti let bude v našem státě jezdit pětkrát sto tisíc automobilů. Znamená to roční prodej 50.000 vozů.

      Nerad bych, aby tento předpoklad byl považován za utopii. Naši sousedé v Německu rozmnožují počet svých vozidel v tomto tempu. Ve Francii je to ještě vyšší. Náš autoprůmysl, který srazil prodejní ceny vozů, i přes nepatrný roční odbyt oproti roku 1929 téměř o třetinu, je schopen jíti ještě dále, když bude změněn protiautový kurs, ba je schopen zmotorisovati při něm všechny své sousedy na východ a na jih. 

Obrazek

 

 

 

V přednášce účastníkům Sjezdu čsl. obchodních inženýrů

 

 

Výše dělnických mezd v republice a zaměstnaneckých platů není již více odvislá od technického pokroku v dílnách, ani od měkkého či tvrdého srdce podnikatele, nebo od oběžníků min. soc. péče, či vyjednávání odborových organisací. Tu se dají získat nebo ztratit nejvýše zlomky haléřů. Tato výše mezd je odvislá od stavu železniční a motorové dopravy, protože nyní je u většiny druhů zboží doprava dražší, nežli mzda a mnohde i surovina. 

Obrazek

Síť veřejné dopravy zlínské koncem dvacátých let v prostoru mezi Tržnicí a budoucím obchodním domem (v pozadí Masarykova pokusná měšťanská škola a panský statek).