PRÁCE VÍTĚZEM (o svátku práce roku 1933) A proč vítězí naše práce? Protože všichni známe náš cíl – protože všichni víme, oč bojujeme. Náš boj je zápasem o lepšího člověka, o lepší jeho bytí. Víme, že celý lidský život nestačí na to, osvoboditi celé lidstvo od nevědomosti, hladu a bídy. Ale víme, že je možno, aby každý z nás, každého dne a za všech příležitostí osvobozoval sebe tím, že sebe zlepšuje. A sebe zlepšiti může jen tím, že zlepší svoji práci. Tisíckráte od skonu vůdce nalezli jsme cesty nové ve všech oborech práce. Tisíckráte je ještě nalezneme. A snad tisíckráte každého dne. Nalezli jsme cesty, jak v ušlechtilém závodění dosáhnouti vyšší výnos pracovní pro zaměstnance i závod. Jak proraziti cesty novým silám mezi námi, jak učiniti práci zajímavější, příjemnější, milejší.
|
Mladé ženy, absolventky Baťovy školy práce
|
PŘED ZAHÁJENÍM MÁJOVÉ SOUTĚŽE
Jestliže někdo tvrdí, že jakékoliv vítězství je většinou dílem náhody nebo štěstí, buďte ujištěni, že budu raději vždycky pracovat s těmi šťastnými, nežli se smolaři.
|
Jan Antonín Baťa na sportovní slavnosti zlínské mládeže (1937)
|
|
NAŠE OBCHODNÍ POLITIKA
Naše obchodní politika zahraniční se neosvědčila. Politicky je náš stát v dobrém mezinárodním postavení. Měnově – rozumným stanoviskem Rašínovým a poctivým pokračováním v jeho směru – požíváme ve světě úcty a vážnosti solidního státu. Obchodně-politicky jsme na tom světovém foru – prohráli.
* * * * * * *
Potřebujeme zmocněnce pro řízení práce na úpravě obchodních smluv. Jeden rozumný člověk, který by požíval důvěry, na to stačí, aby se kola našeho průmyslu a obchodu opět roztočila. Potřebujeme rozum, abychom mu tu pravomoc svěřili.
* * * * * * * *
Postarejte se o smlouvy, při nichž by průmysl mohl vyvážeti, a budeme míti dosti peněz, aby mohly opět dávat parlamentu příležitost projednávat otázky třináctého služného.
|
|
K výše zobrazenému vozidlu lze ještě podati pár drobností:
....Batizovce, továrna na umělé hedvábí ...
Protože cesta trvala mnoho hodin, napadlo Jana,, že ušetří čas, jestliže se zařídí "pracovní autobus" - opět jeden z jeho nekonvenčních nápadů. Objednal u amerického Forda autobus, který měl zvláštní vybavení (dodáno v ČSR, pozn. C). .....
.... vzpomíná dcera Ludmila:
Když jsme někam jeli, nevešli jsme se všichni do jednoho auta. Rodiče, pět dětí, stařenka (matka JAB, pozn. C.) a vychovatelka, se šoférem to máte deset lidí. Proto otec objednal ten zvláštní autobus a zařídil ho podle vlastní fantasie. Kromě pohodlných sedadel stolečky, tatínkův s psacím strojem. Také tam byly čtyři sklápěcí postele stejného typu jako bývají v lůžkových vlacích. Na první cestu jsme jeli na Slovensko do Tater a ovšem i do Batizovců, kde tatínek vybudoval továrnu. Na cestě jsme se nestavovali v žádné restauraci, nýbrž v nějaké vesnici, kde tatínek koupil obrovský kulatý pecen chleba a k tomu brynzu. Bylo to tak dobré, že dodnes cítím lahodnost tohoto jídla..."
Libor Toman z královéhradecké university podal následující výsledek pátrání: " ..... uvádí se, že vůz Ford byl jakási Baťova cestovní kancelář s kompletním vybavením. Střešní podélníky měl mikrobus z plexiskla a co možná největší světelnost uvnitř vozu docilovali zvětšenými postranními okny. Střechu měl posuvnou pro účinné větrání, stejnou funkci zastávala i standardní střešní ventilace. Vnitřní zařízení obsahovalo vyklápěcí stolky a psací stroje, malou registraturu na běžnou korespondenci, autokarové uspořádání sedadel, sklopné zařízení pro lůžkové uspořádání, malý bufer na občerstvení a rozhlasové zařízení po celém voze. Sedadla byla kompletně v kůži a podlahová krytina z kvalitního Zlinolitu. (Zlinolit se vyrábí dodnes - pouze v zahraničí - u Baťů se produkoval od roku 1933, pozn. C.)
|
SCHOPNOSTI VEDOUCÍCH J. A. Baťa
Hlavní povinností vedoucích všech stupňů je posuzovat v klidu, s rozumem a bez zaujatosti lidi, s nimiž mají vyřídit denní práci. Práce – výrobek, jeho jakost a množství, jsou hlavní, protože všichni žijeme jedině z práce a zboží. Tuto nadřazenost práce uzná každý rozumný člověk, ať pracuje kdekoliv, stejně jako se dobrovolně podrobí pracovní kázni a povinnostem, nutným k vyřízení plánu či úkolu. Posuzuji schopnosti a hodnotu vedoucích podle toho, jak dovedou předcházeti neshodám a zařídit své dílny po lidské i strojní stránce tak, že běží bez otřesů. Dílny a skupiny takových vedoucích mají nejlepší obchodní výsledky. Takové vedoucí mám poznamenány pro povýšení. Výběr 1935/str. 1310 |