Stanislav Jandík - letadlem ze Zlína do Indie a zpět
letadlem ze zlína do indie a zpět
Stanislav Jandík
(„Pestrý týden“ 13. února 1932)
Projev Tomáše Bati po návratu z Indie - Nebojme se budoucnosti - zvukový film
„Co nás čeká dosud nevíme, ale víme, že jsme první, kteří konají obchodní cestu letadlem.“ Tato slova, která napsal Tomáš Baťa v jednom ze svých dopisů z cesty do Indie, jsou důkazem moderního myšlení moderního velkopodnikatele, který v době, kdy ze všech stran k nám zaléhá volání o krisi ve všech odvětvích průmyslu, hledá nová odbytiště a rozšiřuje výrobu. Velký třímotorový Fokker, v němž se kromě Tomáše Bati, organisátora a vůdce výpravy, nalézali vedoucí exportu, odstartoval 10. prosince o osmé hodině z Baťova letiště v Otrokovicích.
Průmyslník Tomáš Baťa obědvá na pokraji pouště po krátkém přerušení letu.
Za prudkých bouří a husté mlhy, které znemožňovaly přistání na rakouských letištích, se jim podařilo přeletěti Alpy a dostihnouti Benátek, odkud výprava pokračovala v letu přes Řím a Neapol do Katanie. Za Neapolí znesnadňovala let hustá mračna a silný protivítr o rychlosti
----------------------
Zastávek v poušti bylo využíváno k prohlídkám stroje a narychlo improvisovaným "hostinám".
Na snímku zleva: kpt. Neville Stack, známý dálkový rekordman a pilot Baťova velkoletadla, průmyslník Tomáš Baťa a ředitel exportního oddělení Baťových závodů Meissel.
(Osoba sedící na letounu zůstala novináři neidentifikována. O stroj opřen žebřík, zepředu stojí technologické zařízení - zřejmě nejde o tuctovou zastávku v poušti. Pozn. C.)
-
Zatím Tomáš Baťa je v malé vojenské garnisoně uprostřed lybické pouště, kde tráví Štědrý večer a čeká na motor, který mu poskytla italská vláda. Motory jsou konečně vyměněny a po půlnoci Fokker startuje k letu do Kahýry, Jerusalema, Damašku a Bagdadu. Let pokračuje dobře. Ale z Bagdadu do Kalkuty jest ještě
-------------------------
Z velkého letu továrníka Tomáše Bati do východních zemí
Pohled z jeho letadla na typickou orientální přímořskou krajinu
Letadlo tedy béře směr na Širaz. V cestě mu stojí mohutné pásmo hor dosahující výšky až
----------------
Pohled na Baťův Fokker před odletem
Let ze Zlína do Indie a nazpět je nejdelší cesta, jaká kdy v dějinách obchodu byla vykonána. Bylo na ní uletěno celkem
****************
J. Baťa, řed. Baťových závodů, rektor Dr. F. Král, předseda Moravského aeroklubu a vídeňský náš vyslanec H. Vavrečka čekají na Baťovo přistání.
A co vlastně na filmu lze vidět?
Dnešním pohledem hodnoceno, především z hlediska bezpečnosti letištního provozu jedná se o nezvládnutou akci přivítání T.B.
TOMÁŠ BAŤA SE PŘI NÁVRATU Z INDIE zastavil i v Jugoslávii. Tam poskytnul interwiev:
Zpráva Bělehradského deníku "Politika" (číslo 8536, ročník. XXIX. ze dne 14. února 1932). Str. 4 informuje o návštěvě Tomáše Bati v Bělehradě na cestě z Indie (přijel vlakem z Istanbulu).
Deník se dalšími podrobnostmi vlastní cesty nezabývá (co dělal TB v Indii ale zkoumá), kdo umí azbuku, resp. trochu rusky (neřku-li srbsky), dočte se o záměrech dalšího rozvoje baťovců ve Vukovaru a t.d.
------
Zaslala pí. Ivica Žabić, Borovo Naselje (Vukovar)